כל מה שצריך לדעת על פתיחת עסק

פתיחה של עסק עצמאי מכיל בתוכו יתרונות רבים וזו הסיבה מדוע אחד מכל שני אנשים חולם לפתוח עסק.

כאשר אתם פותחים עסק אין לכם בוס על הראש והשמיים הם הגבול.

אתם יכולים לעשות את מה שאתם אוהבים, להתפרנס מזה בכבוד ואם ההצלחה תאיר לכם פנים, אפילו להתעשר.

פתיחה של עסק מהווה אתגר לא קטן ואם אתם רוצים להקים אותו נכון ולהצליח, מאמר זה מיועד מלכם.

פתיחה של עסק – איך פותחים עסק מצליח?

כל עסק חדש מגיע עם רעיון. אם הרעיון שלכם חדש ומקורי, רעיון שאף אחד עדיין לא חשב עליו, לכו על זה.

אם בשוק כבר קיימים עסקים המציעים את אותו הרעיון, אתם צריכים לחשוב איך אתם יכולים לעשות את זה טוב יותר.

אחת האפשרויות לפתיחה של עסק חדש היא באמצעות זיכיון של עסק קיים.

בדרך זו חלק גדול מהעבודה של המיתוג, הפרסום והשיווק כבר נעשה ואתם צריכים לדאוג רק למיקום אטרקטיבי ולמימון להפעלת העסק.

למיקום של העסק ולהתנהלות כלכלית נכונה יש השפעה מרבית על ההצלחה.

אם החלטתם לפתוח עסק עם רעיון שכבר קיים כדאי לבצע "ריגול תעשייתי".

נסו ללמוד מה עושים בעלי העסקים המתחרים, מהם החוזקות שלהם ומהם החולשות שלהם.

חפשו דרך איך לענות על החולשות שלהם ולספק לשוק מוצר או שירות טוב יותר.

בכל סוג של עסק שבחרתם אתם צריכים לבנות תוכנית עסקית עוד לפני שאתם יוצאים אל הדרך.

בתוכנית העסקית עליכם להגדיר מי הוא קהל היעד שלכם, מה המטרות שלכם, איך תוכלו לממן את העלויות של הקמת העסק ואת הפעלתו בתקופה הראשונה עוד לפני שתוכלו לקצור רווחים, מהם המכשולים הפוטנציאליים העומדים בדרך שלכם ואיך תצליחו להתגבר עליהם ועוד.

כתיבת התוכנית תאפשר לכם להבין את המקום שאליו אתם רוצים ללכת ולעקוב אחרי התוצאות.

יש מספר דרכים למימון העסק בעת הקמתו.

מימון מהון עצמי זו הדרך הטובה ביותר, הדרך שלא תכניס אתכם להתחייבויות כספיות כבר בהתחלה.

אם אין לכם אפשרות למימון ההפעלה באמצעות הון עצמי תוכלו לנסות לגייס כספים מבני משפחה או חברים באמצעות הלוואות שאותן תוכלו לפרוס.

אפשר גם לפנות לבנקים לבקש הלוואה להקמת עסק, הבנקים נוטים לעודד עסקים בתחילת הדרך, אך הם דורשים ערבויות וביטחונות.

דרך נוספת למימון העסק היא באמצעות הלוואה מגופים ממשלתיים.

כדי לבדוק את זכאותך להלוואה בערבות המדינה, תתבקשו להציג תוכנית עסקית וזוהי סיבה נוספת למה חשוב להשקיע בכתיבת תוכנית עסקית.

פתיחה של עסק עצמאי – מהן הדרישות החוקיות של הרשויות השונות?

בעת פתיחת עסק עצמאי עליכם לבצע מספר מהלכים פרוצדוראליים הנדרשים בהתאם לחוק.

כאשר אתם פותחים עסק עצמאי עליכם להירשם ברשויות המס.

בשלב הראשון עליכם להגיע באופן פיזי אל משרדי מס ערך מוסף הנמצאים באזור שלכם להירשם כעוסק פטור, כעוסק מורשה או כחברה בהתאם לצרכים ולאופי הייחודי של העסק שלכם.

אל רשויות מס ההכנסה עליכם להודיע על פתיחת העסק החדש מיד עם פתיחתו.

אתם לא חייבים להגיע באופן פיזי אל פקיד השומה, תוכלו לשלוח אליו מכתב רשום המודיע על פתיחת העסק החתום על ידי בעל העסק.

עליכם להירשם במוסד לביטוח הלאומי מיד עם פתיחת העסק החדש.

לפני שאתם פותחים את העסק, עליכם לפנות אל הרשות המקומית ולברר מהן הדרישות לקבלת רישיון עסק, למלא את הדרישות ולהגיש בקשה לקבלת רישיון עסק.

אם שכרתם מקום להפעלת העסק, עליכם לפנות אל הרשות המקומית ולשלם ארנונה, מס עסקים ומס על שילוט, אם החלטתם לתלות שלט על בית העסק או המשרד.

אם יש לכם עובדים, עליכם לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח הלאומי.

אחרי פתיחת תיק הניכויים תקבלו פנקסי תשלומים שבאמצעותם תבצעו את הניכויים משכר העובדים ותעבירו אותם לרשות המתאימה.

בעת פתיחה של עסק עליכם לברר מהן הדרישות הנהלת החשבונות הנדרשות מהעסק שלכם.

כדאי להיפגש עם רואה חשבון מקצועי וללמוד את כל ההוראות של מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

לא תמיד אתם חייבים לשכור את השירותים של רואה החשבון, אם העסק שלכם קטן, תוכלו, לפחות בהתחלה לנהל את החשבונות בעצמכם, אך אם פתחתם עסק עצמאי במעמד של חברה, אתם חייבים להעסיק רואה חשבון כבר מעת הקמת החברה.

פתיחת חברה – איך לבחור שם לחברה?

השם של העסק שלכם הוא הפנים שלו, לכן כדאי להשקיע מחשבה בעת בחירת השם.

חשוב לבחור שם שקל לקרוא ולהגות.

בדקו עם עצמכם ועם חברים איך השם שלכם נראה ונשמע. נסו להקליד את השם ובדקו מאילו אותיות הוא מורכב.

אל תבחרו שמות שהאות יו"ד חוזרת בו יותר מפעם אחת או שם קצר מדי, עם שלוש אותיות, או שם ארוך עם מספר גדול של אותיות.

שימו לב שהשם שבחרתם יהיה הבסיס לעיצוב הלוגו שלכם, לכן הקפידו בחירה ואורך נכון של השם.

בדקו האם השם קריא, האם קל לבטא אותו, האם הוא נכתב בדיוק כמו שהוא נשמע, שמות לועזיים יכולים להיות לעתים בעיתיים וקשים לכתיבה ולקריאה, אם תבחרו שם לא נוח לקריאה ולהגייה אתם יכולים לפספס את המטרה, במיוחד אם הלקוחות שלכם ירצו להמליץ עליכם , אך יתקשו או ישבשו את השם של העסק שלכם.

שמות עם ניחוח של חיבה כמו מוטקה, או קטנצ'יקים ועוד גורמים להזדהות מלאה עם החברה. אם שם המשפחה שלכם או השם הפרטי מפורסמים ומוכרים בין קהלי היעד, בחירת השם כשם החברה עשויה לגרום למיתוג של החברה כבר בראשית הדרך.

שמות לפתיחת חברה

שמות בינלאומיים יסייעו לכם כאשר תרצו להתפתח ולהתרחב אל שווקים בינלאומיים. אם זו המטרה שלכם, כדאי לבחור שם עם ניחוח בינלאומי.

אל תתחכמו עם בחירת השם. שם מתוחכם מדע עלול לגרום לכם לבעיות כאשר הלקוחות הפוטנציאליים לא יבינו למה ולמי הוא מיועד. נסו ליצור זהות בין המוצר או השירות שאתם מציעים לבין השם שאותו אתם בוחרים.

כאשר אתם פותחים חברה בע"מ עליכם לבדוק האם השם שבחרתם עונה על הדרישות של רשם החברות.

לפי התקנות חברה חדשה לא רשאית לבחור שם זהה לשם של חברה שכבר קיימת,

אם השם שבחרתם דומה, דומה, לא זהה, לשם של חברה אחרת עליכם לבקש רשות מהחברה האחרת להשתמש בשם ולצרף לבקשת הרישום ברשם החברות את מכתב ההסכמה של החברה.

כמו כן רשם החברות לא יאשר שם של חברה שהוא יחשוד שיש בו כוונה של הטעייה, תרמית או שהשם עלול לפגוע ברשות הציבור.

בהתאם לתקנות של רשם החברות, בחירת שם לחברה יכול להיות בעברית או באנגלית ובלבד שהתרגום לשם באנגלית יהיה זהה במשמעות שלו לשם העברי.

פתיחת חברה בע"מ – כל מה שצריך לדעת על הקמת חברה

חברה היא ארגון עסקי המחבר בין מספר אנשים במטרה לעשות רווח כלכלי.

יש שני סוגים של חברות, חברות מוגבלות במניות או חברות שאינן מוגבלות במניות.

בישראל רוב החברות הנפתחות הן חברות מוגבלות במניות ולכן בסוף השם של החברה תופיע המילה: בע"מ, שמשמעותה היא בעירבון מוגבל.

ההבדל בין חברה בע"מ לבין עסק עצמאי היא שהחברה בע"מ היא ישות משפטית נפרדת העומדת בפני עצמה.

הדבר בא לידי ביטוי כאשר החברה נקלעת להפסדים ולקשיים כלכליים, במקרה כזה בעלי החברה לא יידרשו לפרוע את החובות מתוך ההון העצמי שלהם, אלא רק מתוך ההון של החברה.

המשמעות המעשית היא שכאשר החברה נקלעה לקשיים והיא חסרת הון, הנושים לא יוכלו לתבוע את החוב מבעלי החברה באופן אישי.

פתיחת חברה כוללת מספר שלבים שנקבעו בחוק. בחירת שם, ניסוח תקנון, מינוי דירקטורים ורישום ברשם החברות.

כל חברה חדשה חייבת שיהיה לה תקנון פורמאלי. התקנון הוא הסכם כתוב בין החברה לבין בעלי החברה או מחזיקי המניות ועליו לכלול ארבעה סעיפים:

שם החברה, מטרות החברה, הון המניות הרשום והאם יש לה הגבלת אחריות.

נוסף על סעיפי החובה האלו, בעלי החברה יכולים להוסיף סעיפים נוספים.

בעת הקמת חברה יש למנות דירקטורים לחברה שתפקידם להתוות את מדיניות החברה ולקבל החלטות מחייבות באשר לפעילות של החברה בהווה ובעתיד.

בעת הקמת חברה פרטית החוק מתיר למנות רק אדם לתפקיד הדירקטור.

לאחר בחירת השם, ניסוח התקנון ומינוי הדירקטוריון יש לרשום את החברה ברשם החברות.

כאשר אתם מגישים בקשה לרישום החברה ברשם החברות, יש לצרף את המסמכים הבאים:

  • טופס הגשת מסמכים לרישום חברה חתום על ידי מגיש הבקשה. את החתימה של מגיש הבקשה יש לאשר אצל עורך דין.
  • טופס שבו מצהירים בעלי המניות של החברה על כשירותם להחזיק במניות החברה. על כל בעל מניות בחברה להגיש טופס נפרד, לחתום עליו ולאשר את החתימה על ידי עורך דין.
  • טופס בקשה לרישום חברה חדשה ועליו חתימה של עורך דין. בטופס יש לציין את שם החברה.
  • אל הטפסים שמילאתם יש לצרף את תקנון החברה ואת הצהרת הדירקטורים. גם טפסים אלו צריכים להיות חתומים על ידי עורך דין.
  • בסיום התהליך יש לשלם אגרת רישום לחברה חדשה. נכון לשנת 2017 עלות האגרה היא 2606 שקלים.

לאחר הרישום ברשם החברות על בעלי החברה לפתוח תיקים ברשויות המס, במשרדי המע"מ, במס הכנסה ובביטוח הלאומי.

פתית תיק במס ערך מוסף הוא השלב הראשון שעליכם לבצע.

יש להגיע אל משרדי המע"מ הקרובים לאזור שלכם למלא טופס 821 ולצרף אליו את תקנון החברה, את תעודת ההתאגדות של החברה, את הפרוטוקול של מינוי המנהלים, חוזה שכירות של המקום שממנו פועלת החברה, אסמכתא לקיום חשבון הבנק וחותמת של החברה.

השלב הבא הוא רישום במשרדי מס הכנסה.

כדי להירשם במס הכנסה עליכם להגיע אל פקיד השומה האזורי, למלא טופס 4436 ולצרף אליו את תקנון החברה, את תעודת התאגדות החברה, את הפרוטוקול של מורשי החתימה בחברה ואת חוזה השכירות או חוזה הקנייה של

הנכס שממנו פועלת החברה. אם החברה מעסיקה עובדים יש למלא את הפרטים שלהם בטופס 4436.

השלב השלישי והאחרון הוא פתיחת תיק במשרדי הביטוח הלאומי.

פתיחת עוסק מורשה – איך פותחים עוסק מורשה, שלב אחרי שלב

כאשר החלטתם לפתוח עסק בסטאטוס של עוסק מורשה השלב הראשון הוא רישום במשרדי מס ערך מוסף.

עליכם להגיע באופן פיזי אל המשרד הקרוב לבית העסק שלכם למלא טפס 821 ולצרף אליו צילום של תעודת זהות, חוזה שכירות או קנייה של המקום שממנו פועל בית העסק, תעודה או רישיון עיסוק והמחאה מבוטלת של חשבון הבנק של בית העסק.

אם אתם מעסיקים עובדים בעסק, עליכם למלא את פרטי העובדים בטופס מספר 821.

בעת פתיחת התיק במשרדי המע"מ תקבלו אישור על פתיחת התיק ובדואר תישלח אליכם תעודה של עוסק מורשה.

בעת פתיחת התיק תקבלו הסברים מפקיד המע"מ על חובות הדיווח למס ערך מוסף.

בהתאם לצפי של המחזור החודשי יקבע הפקיד האם יהיה עליכם לדווח למע"מ אחת לחודש או אחת לחודשיים.

השלב השני הוא רישום במשרדי מס הכנסה.

עליכם להגיע לפקיד השומה באזור שלכם ולמלא טופס 5329.

אל הטופס יש לצרף צילום של תעודת זהות, חוזה שכירות ובקשה לאישור ניכוי מס במקור.

השלב האחרון הוא הרישום במשרדי הביטוח הלאומי, כאן תידרשו למלא טופס דין וחשבון רב שנתי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

מה זה רואה חשבון

המציאות מראה שאינספור עסקים, תאגידים, חברות, שותפויות או גורמים שונים הפועלים בתחום הכלכלי בישראל – נעזרים, לרוב באופן שוטף, בשירותים של רואה חשבון. מדובר באיש מקצוע שעבר הכשרה מקיפה בתחום

קרא עוד >>
אישור ניכוי מס במקור

אישור ניכוי מס במקור הינו אישור מיוחד שאותו מקבל בעל העסק המורה על הלקוח, מקבל השירות/המוצר, להעביר (בשמו של העסק) את המס לרשויות המס. כלומר, במקום שבעל העסק יעביר את

קרא עוד >>
שירותי הנהלת חשבונות

כל עסק, קטן או גדול, בכל תחום, נדרש להיעזר בשירותי ניהול חשבונות, המוצעים על ידי מנהל חשבונות מוסמך. שירותי הנהלת חשבונות כוללים התייחסות לפרמטרים רבים, מעבר לניהול ספרים או רישום

קרא עוד >>